CP : Kenangan Bersama Guruku. P : 1.

Salam readers.

Tangisanku timbul lagi. Esakan bertambah menjadi. Wajah Cikgu Riduan dengan kumis tipisnya terbayang di mata. Adakah kerana aku bersalah maka begitu sekali kutukan Cikgu Riduan terhadapku?

" Damia Qumaira, awak tidak menjawab soalan yang saya kemukakan dengan tepat, saya beri awak markah kosong. " Lantang suara Cikgu Riduan.

" Saya suruh awak main bola sepak, awak main bola jaring, macam mana nak betul, sambungnya lagi, berkias ibarat.

Segala kata-kata itu begitu menyakitkan hati. Bagaimana mahu memujuk hati supaya jangan terlalu memikirkan cikgu muda yang berkulit cerah itu.

Sedu sedanku masih berterusan. Namun, aku cuba mengesatnya supaya tidak didengar oleh ibu dan ayah yang sedang berehat di ruang tamu. Adik-adik pula sibuk mengulangkaji pelajaran di perpustakaan kecil di rumahku yang bersebelahan dengan bilikku.

" Awak nie cerdik, tapi tidak pandai menggunakan kecerdikan itu, " suara Cikgu Riduan yang semacam membenci benar-benar menganggu. Air mataku terus mengalir setiap kali mengingati kata-kata Cikgu Riduan.

Tapaknya begitu teratur menuju ke meja guru di depan kelas. Reaksinya kemas, berseluar gelap, berbaju putih dan bertali leher gelap sesuai dengan seluarnya.

" Tampannya dia ", bisik hatiku. Untuk waktu sesedih ini pun aku masih mampu mengingati segalanya pada hari pertama kedatangannya.

Hatiku berdebar setiap kali mengingati cikgu itu. Mungkin sebagai manusia yang menempuh remaja, ada rasa asing terbentuk dalam diri aku pada guru muda itu.

bersambung.

8 pengomen tegar:

biskut berkata...

cerpen ker atau kisah benar nih Damia Qumaira...?
apsal dia bagi perbandingan sindiran macam tuh..dah tau damia pompuan of course la main bola sepak.Patut jadik macam nih "Saya suruh awak main bola jaring kenapa awak nak layan jugak futsal..?"

sori..just nyakat jer nih Apple.hehe

Betta sp berkata...

Fakta ke hanya sekadar rekaan citer nih?

Far8 budak baik berkata...

hahahaha tergantung kot cite ni
pat ar smbunggggg

mizzapple berkata...

biskut : xpe2. skli skla nyakat. keke

betta : cerpen ma.

far8 : wait2. ^^

Jeely jelly berkata...

ala...... cepat r menymbung cite tu.. huhu

farah da butterfly berkata...

agak bez cerpen nie.. lawak pon ada ugak.. sedey kejap sgt.. hehehe..=)

nora berkata...

kisah benar ek niiii, tu senyum malu2 tu , betul la tu kan

mizzapple berkata...

jeely : huhu. wait2.

farah : tq.

nora : =)

Catat Ulasan



 
design by mizzapple