.Sumpahan Potret Budak Menangis.

PADA tahun 1985, rumah pasangan R o n dan May Hall yang tinggal di Yorkshire, England, hangus terbakar. Namun, sebuah lukisan budak menangis milik mereka langsung tidak terusik oleh api yang marak. Spekulasi lukisan itu menjadi punca kebakaran rumah pemilik-pemiliknya menjadikan misteri itu semakin menarik.

Budak lelaki dalam lukisan itu dikatakan seorang anak yatim piatu yang ibu bapanya mati dalam satu kebakaran. Bernama Don Bonillo, kanak-kanak tersebut berusia antara tiga hingga lima tahun ketika dia ditemui merayau-rayau oleh Bragolin di jalanan di Madrid.

Di mana saja Bonillo ditempatkan, kebakaran akan berlaku hingga dia digelar diablo atau syaitan. Sumpahan budak menangis di Yorkshire yang bermula pada September 1985 dikatakan ada kaitan dengan lukisan itu. Dan ia semakin menjadi-jadi apabila di Britain, versi lukisan itu dicetak secara komersial.

Menurut Punt, dia telah melakukan ujian di Building Research Establishment iaitu sebuah makmal berhampiran Watford yang melakukan ujian kebakaran bagi tujuan penyelidikan. Hasilnya agak mengejutkan. Api hanya membakar bahagian tepi beberapa keping lukisan budak menangis itu. Rahsianya? Lukisan itu diletakkan secara terbalik atau menghadap lantai sekali gus melindunginya daripada asap dan haba panas.

Sebuah lagi karya yang dianggap berhantu ialah sebuah lukisan yang dinamakan The Hands Resist Him. Ia dihasilkan pada tahun 1972 oleh seorang pelukis dari Oakland, California, Amerika Syarikat, Bill Stoneham.

Ia lukisan seorang budak lelaki berdiri di sebelah anak patung perempuan di hadapan pintu berpanel kaca yang berlatarbelakangkan tangan-tangan melekap di pntu kaca. Menurut Stoneham, budak lelaki itu ialah dirinya sewaktu berumur lima tahun manakala laluan pintu merujuk kepada garisan pemisah antara realiti dan mimpi.

Anak patung itu pula digambarkan sebagai pembimbing budak lelaki itu untuk melalui pintu di belakang mereka itu. Lukisan itu diposkan untuk dilelong menerusi laman eBay pada Februari 2000 dan tiba-tiba menjadi terkenal kerana misterinya. Bakal pembeli mendakwa karakter di dalam lukisan tersebut bergerak pada waktu malam dan kadangkala meninggalkan lukisan tersebut dan masuk ke dalam bilik yang mempamerkannya.

Menurut Stoneham, terdapat seorang pemilik galeri dan seorang pengkritik seni, mati dalam masa setahun selepas berurusan dengan lukisan itu.

*sekian dari epal*

10 pengomen tegar:

Maharany berkata...

Whoaa. Seram nye. Takott.

cacing berkata...

wah! bestnya ada lukisan leh gerak!!! ingat dalam harry potter je ada.. ehhehehe

si biskut berkata...

macam ade satu citer dalam siri citer Supernatural yang mana orang dalam lukisan boleh keluar untuk membunuh orang2 yang membeli lukisan tersebut.Kira nie semua permainan setan jer kan..

maria_m0hamadiah berkata...

menarik jugak.. dapt tahu mane gambar yang agak disaster kisahny..

DySha cHan berkata...

uuuuu..0____0... dasat sungguh lukisan 2...

Aku Hakimy berkata...

tak takut ke letak gmbr budak nie??? nanti terbakar belog tu... hahahha

nadzirah aqilah berkata...

ishhhh... baru tau nie.... seram plak rasa tapi mcm nak tinguk dekat2 plak gambar tu sume.. hehehe

cikepalviolet berkata...

maharany : seram gmbo yg bgerak tu je.
cacing : best mnde? wuwu
biskut : yap! mmg mcm permainan setan. tkut ah tgk.
maria : ^_^
DySha : dasyat2. wewe
hakimy : b4 nie xtkut pn. tb2 je trasa tkut. wawawa
nadzirah : tgk skli je xpe. 2,3 kali mmg seram.

aman_arab berkata...

ni mesti pengaruh harry potter ni..lukisan boleh berjalan2 dengan selamba masuk lukisan lain..

Colourful life berkata...

wahh!!

Catat Ulasan



 
design by mizzapple