. Al-Kisah Mat Bulu .

Assalammualaikum.

Apa habaq semua. dah lama xupdate blog. ada yang rindu dak? keke. jom layan cerita kt bawah nih.

sekadar gambar hiasan

Aku cukup heran tengok mak. Nampak ja macam biasa, tapi dada berisi. ( ilmu ) Mak kalau bab agama memang ' ada keles '. Kekadang mak ajaq orang ngaji, kekadang mak ngajaq fardu ain bagi kaum ibu. Namun begitu, aku sebagai anak mak, nampak gaya adela sikit mengikut jejak langkah mak. Rasanya ilmu tu ada cuma amalnya yang macam ada tak ada ja. Kena pulak dah besaq panjang, mak aku dah tak daya nak teguq.

" Amalkan ayat Kursi tu hari-hari buat pelindung diri " Mak selalu pesan.

Aku iyekan ja. Dulu aku hafal tapi kadang-kadang bila baca balik, ingat-ingat lupa. Susah-susah dalam Quran ada, baca ja, hapal belakang kira.

Malam tu aku balik keja lewat, kena buat overtime. Habis ja bedal nasi bawah saji aku terus landing atas katil empuk aku. Isyak karang-karang pun boleh buat, tu pun kalau jaga. Tak sampai seminit aku dah hanyut. Camni alamatnya Subuh pun tak jumpak, biasanya bila dah penat gila camni la, jaga terus siap-siap nak pergi keja. Tapi malam tu lain pulak jadinya.

Tiba-tiba aku tersedar, rasa hati lain macam ja, macam ada orang dalam bilik aku ( selain dari akulah tu! ). Malam tu bulan terang mengambang tapi yang peliknya takdak bunyi sekoq pun cengkerik masa tu. Sunyi lain macam ja! Dalam mata aku dok terkebil-kebil, telinga aku terdengaq bunyi macam orang berdengkur. Setahu aku dalam rumah ni takdak orang tidoq berdengkur. Dalam kesamaran malam, mata aku dapat memfokus satu lembaga hitam yang terkujur disisiku. Alamak aih! pebenda pulak nih!

Dalam kegabraan yang tak terhingga tu aku jadi kaku, nak angkat satu jari pun tak daya rasanya, Tak tau la nak cakap apa, takdak kudrat ka atau tak berani sesangat-sangat sampaikan nak berganjak satu hun pun tak dapat. Dada toksah cakaplah, kalah rebana ubi dentumannya, kira boleh dengaq sebijik-sebijik. Dub-dab! Dub-dab! Dub-dab! Peluh tak payah kiralah, rasa macam berjoging, habis basah tilam, ( kot campuq dengan ayaq kencing, tu aku kurang periksa! )

Baca ayat Kursi! Dah dekat sepuluh minit menggelabah baru aku teringat pesan mak. Baru masuk ayat kedua aku dan berenti. lupa! Hissh! Apsallah aku tak hafal! Aku cuba lagi sekali, gagal lagi! Mungkin aku panik kot, tu yang habis tak ingat tu! Rileks. Tarik nafas. Cubaan ketiga. Ingat-ingat lupa tapi aku bantai ja. Janji baca!

Tiba-tiba bunyi dengkur tu berhenti. betul ka ayat aku baca tadi? Menjadi ka ni? Belum sempat tarik nafas lega, benda-alah tu bergolek merapatkan tubuhnya ke tubuh aku. Terasa lengannya yang berbulu bergesel dengan tangan aku. Rasa macam nak menjerit, takut bercampuq dengan geli tapi suara aku tak keluaq.

" Ayat Kursi konon, macam reti! " Lembaga hitam tu bersuara, bergema macam dalam gua. Rasa nak pengsan. kalau pengsan pun bagus, kurang-kurang aku tak payah menghadapinya tapi aku tak pengsan-pengsan jugak. Camna ni!!! Mati la aku kali ni! Aku pejam mata rapat-rapat.

Tiba-tiba aku terdengaq bunyi pintu bilik aku ditolak dan bunyi suis lampu dibuka. terdengaq suara mak membaca sesuatu dengan nada yang keras. Aku tak berani buka mata.

" Qu.. bangun! Mak ni. bangun nak! " suara mak tenang. Pelan-pelan aku buka mata. Mak senyum. Aku toleh ke sisi. Memang benda tu dah takdak tapi cadar kat belah tu dah kusut masai.

" Ni mesti belum sembahyang Isyak ni, kan?! Aku ngangguk mengiakan. Malam tu aku sembahyang Isyak, sunat hajat dan tahjud sekali. Lepas tu aku baca Quran sampai bunyi azan Subuh. Lepas sembahyang Subuh baru aku tidoq balik. Esoknya aku tak p keja. M.C.! Ni semua gara-gara mat bulu. tapi semua tu ada hikmahnya, tak gitu?!!

*************************************************************************************************************
Ni cerita lama. sapa ada kisah2 yang menyeramkan jom la kongsi bersama. ce cite ce cite

46 pengomen tegar:

Siti Nurazlinda berkata...

kesah mat bulu ? bulu mengingatkan linda pada seseorang. haha.
btw, cerita yang penuh dengan keinsafan. :)

Erry berkata...

wah wah wah... buat sendiri ke nih??

qila berkata...

eh,cik epal!MENAKUTKAN!!!!!huhu...

Adi Zhaf berkata...

xpernah mengalami dan xingin mengalami.....

:: Nom Nom Media's Social Media Minds ::

Ouh, Nad ! berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Ouh, Nad ! berkata...

naik bulu roma nih..
mcm mna nak tdoq mlm ni :(
pape pun,bes story ni :)

afadin berkata...

Nice story.

ghost writer berkata...

saya cuba bayangkan kalau saya berada di tempat kamu Mizz,pasti habis basah cadar disebabkan peluh yang terlalu banyak dirembeskan...rasanya kaku di situ sampai ke sudah.

dan siang pon terlalu lambat rasanya...

nasri berkata...

haa?? bnda tu leh bercakap lak?? tu suami hantu kak limah ker.. klo kna cmtu gak, xtaw la jadi ape.. ayt kursi mmg hafal, dh tgh tkut alfatihah pn leh jadi lupa..

mizzapple berkata...

siti : mengingatkan pada mat bulu mana tu? huhu

erry : yolh. takkan demo pulok yg buat. :p

qila : takut ke? hehe

Adi : xda pn org yg nak alaminya.

mizzapple berkata...

Nad : hehe. tq.

afadin : tq.

ghost : yap! betul bisk. Hanya Tuhan je th mcm mn perasaan ms tu.

nasri : bila dh takut mmg xleh pikir apa.

Cikgu ct berkata...

hehe takutnya... seram plak

Siti Nurazlinda berkata...

mizz apple > haha, mat bulu a.k.a ex bf. kelakar kan ? ;)

nurAMALLINA berkata...

takut la pulak T_T

Fadzli Amir berkata...

Salam...lama tak singgah...rasa macam lawak pulak time dia cakap " Ayat kursi konon, macam reti"...hehehehe...pernah gak didatangi mende macam ni, tapi lawan habis2an...jgn takut...!!!

noornazuha berkata...

alamak.seram lak plak baca entry neh..ishh...bgs gak lembaga tuh kejut solat isya ek..hehehe

LindaRahim berkata...

hishhh...kamu ni...betul ke cite nih?... seram gak...

Ila berkata...

akak ingat kisah kamu tadi...hehehe

CHEAP CAR INSURANCE berkata...

takuuut liat gambarnya

UTZJU berkata...

Assalamualaikum...hehehe sedap juga cerita anti, ...ana rasa yang masuk bilik anti tu hantu bangla kot..hehehe. Ana pun ada cerita macam-macam ..klik http://novelustazsufi.blogspot.com

topimagine berkata...

alamak.. gambar hiasan lebih menarik perhatianku.. seksi tuuuuuuuuu :)

Shahananz Sevenz Mokhtarz berkata...

follow your blog..ni kener tindih laa nii..pernh kner cm ni kat hostel dulu..yg pertama dan last..kner lpas azan asar..bru hbis klas so nk rest jap..lelap mata x smpi 5mnt..rsa berat jer atas bdan..buka jer mata tgk2 2ekor mat bulu duk atas daaa..hbis sumer doa kuar x lari2..tb2 dgr org sebut ALLAHHUAKHBAR!!! 3x..msa tu gak aku rsa cam kner jirus air..sedar2 mmber aku yg tolg..cm tu kish nyerr..

mizzapple berkata...

shahanaz : perghh! 2 ekor terus.
ptg2 pn leh jd.
kegabraan lg b'tambah la.

eawiz berkata...

cite yg mnarik!..:) ce ceti lg

Cik Lyn berkata...

wah..pengalaman yg menyeramkan...igtkn kisah mimpi td..rupanye spi last mmg citer benar...

hawiz berkata...

mak aih...bulu ker??hik3..

FA berkata...

ei seram bila baca cerita ni walaupun mimpi ja..

faizal hashim berkata...

sabar je la...kita kena takut ALLAH pasti benda tu takut kita...kalau kita takut bende tue pasti menda tue akan menakutkan kita...best story..

AdiSuda berkata...

len kali jgn lupa smyg ye..^_^

Encik Suami berkata...

Biaselah..org2 dulu dididik dgn cara yg betul oleh ibu bapa mereka. So..lekat sampai skrg ilmu tue.

jemput terjah new entry

1) (>.<) Fenat..Tapi, Dpt Berita Gembira (>.<)

2) (>.<) Untukmu (>.<)

Syuk Ry berkata...

biar btol ni.. huhu..

Isteri @ Ibu Cute berkata...

Apa benda tu???Eeee! seramnya...

Hari ini baru I terjah blog and follow...

Jom! jenguk my blog...

eawiz berkata...

thank ea follow me... :)

AIMAN berkata...

eerrrr seraaaaaaaaam. hahah..

gigiAriEma berkata...

hahaha.. mimpi rupanya.. xpa pas ni hfl bg senang lari sikit mat bulu tuh.. hahah

momochan berkata...

ngeee seram !!!

アヌム ちゃん~~ berkata...

Salam.jalan2 singgah sini..nice blog :)
jom tengok sakura dekat blog saya^^
http://frommetoyou85.blogspot.com/

nadira shahid berkata...

haa, menyesal bace smpai abes.. seram kot, cm ne nk tido mlm ni.. tapi tu la, dah insaf.. pas ni kne buat byk amal, nk mengelak kan perkara mcm tu jgak..

BUJANG SUSAH berkata...

uiii seramnya..

Far8 budak baik berkata...

hahaha last last mimpi..
asal tak jatuh katil je =p

shedameor berkata...

seramnya. hehe

encHIx laNDax berkata...

mat bulu?huhu~ seram gak kan?kalau landax pun,nak baca ayat kursi,terbaca ayat lepas makan =(

http://www.dunialandax.com/

srikandi cinta berkata...

cantik header,,huhu..slm kenal dri blog Srikandi Cinta :)

pami3 berkata...

nice story..best2..

Latest Entry: Follower AAL yang ke 80! Yesssss!

LuN@_aiDi berkata...

salam kenal mzz apple,
eerr citer tuh siyes gerunn!!.. klu tym tuh pengsan mmg bagOss kn? hihi.. nyway i folo ur blog n be ur followers yg ke 2505!~ jom sggh my blog http://kisahkami83.blogspot.com

pariadi berkata...

follow blog aku juga yaah,,, makasih dah tulisannya,,,

Catat Ulasan



 
design by mizzapple