. Al-Kisah Misai Sulung .

Assalammualaikum.

Nak tahu apa itu misai sulung? jom ikuti ceritera dekat bawah.


sekadar gambar hiasan


Ramai lelaki suka menyimpan misai untuk kelihatan macho, segak dan berkeyakinan. Lelaki beranggapan menyimpan misai, melambangkan kejantanan. Namun tak kurang juga yang mahu kelihatan bengis dan garang. Menyentuh tentang misai atau dikenali juga sebagai kumis, tentu ramai yang kurang pasti makna misai sulung.

Misai sulung mengikut kata orang tua, memiliki kuasa memikat semula jadi dan sebagai daya tarikan serta permanis wajah. Biarpun wajah tidak setampan mana tetapi misai sulung membantu anda dipandang kacak.

Misai sulung jarang dimiliki oleh kebanyakan jejaka bandar ketika ini atau mungkin tiada langsung. Berbeza di zaman dahulu rata-rata jejaka kampung menyimpannya hingga panjang berdepa. Kalau dilihat dalam filem-filem Melayu misalnya, Nordin Ahmad dan P. Ramlee dalam filem ' Semerah Padi ', tentu anda ingat panjang dan lebatnya misai mereka berdua. Apatah pula orang tua bijak pandai penguni gua dalam filem 'Hang Tuah'? Bayangkna misainya yang bertemu pula dengan janggut hingga ke paras dada. Mungkin di zaman mereka payah untuk mendapatkan pencukur atau mereka sekadar mengguntingnya jika ia terlalu panjang. Siapa tahu???

Pada kebiasaannya, misai sulung ini akan tumbuh seawal umur 12 tahun hingga 14 tahun atau seawal perkembangan hormon dalam badan mengikut tahap akil baligh masing-masing.

Ketika itu, jika diperhatikan, misai kelihatan halus seperti bulu roma. Sekiranya dibiarkan tanpa mencukur, sebaliknya sekadar menggunting untuk kelihatan kemas hingga berusia 20 ke 25 tahun ia kekal sebagai misai sulung.

Bagi membezakan antara misai sulung dengan misai biasa, amat mudah. Misai sulung kelihatan cantik, kemas, lebat, rambutnya tersusun dan wajah si jejaka itu akan sentiasa manis walaupun berada di bawah panas terik matahari.

Berbeza dengan misai biasa, panjang tidak menentu disebabkan pertumbuhan yang tidak sama. Maka dengan itu bagi jejaka yang masih memiliki misai sulung, ada baiknya menjaga misai dengan baik agar kemas dan bersih.

Selain itu, misai yang cantik melayakkan anda membawa watak yang sesuai dengan diri sendiri.
Renung-renungkan dan selamat beramal. :)

.sekian.

8 pengomen tegar:

E n t o y C a i r o berkata...

eh...dah lama x hapdet..tetiba dah tumbuh misai dah ke..hehe..

enjoy lin!

nazc berkata...

awak ade misai? wow!

Model Busana Muslim berkata...

Very interesting... I really like it... Thank you so much...

Akak Kembang berkata...

tak sure my hubby misai sulung ke biasa..heheheh..tapi kalau dia takde misai..tak dpt bygkan btp x encemnye dia..hehehe

Nana berkata...

misai sikit2 i suka laa..hehe

kay_are berkata...

tak suke misai2 ni.. bese shave je.. hee

purplekyu^_^ berkata...

ohh, nice info :)

Obat kencing Manis berkata...

turut menyimak artikelnya

Catat Ulasan




 
design by mizzapple